HATHA YOGA
Opis zajęć: każda sesja hatha yogi oddziałuje na człowieka holistycznie, wzmacnia i odpręża nie tylko całe ciało, ale także umysł. Pomaga rozładować emocje i nawiązać lepszy kontakt zarówno z samym sobą jak i z otaczającym nas światem i innymi ludźmi. Każda sesja jogi zawiera w sobie różne techniki pracy z ciałem i umysłem, między innymi:
- ćwiczenia fizyczne – asany;
- ćwiczenia oddechowe – pranayamy;
- ćwiczenia mentalne – medytacja/relaksacja.
Zajęcia prowadzone są zarówno w statyczny jak i dynamiczny sposób aby wzmocnić siłę, wytrzymałość, a także wydolność osób ćwiczących.
Efektami udziału w zajęciach są:
- przywrócenie sił witalnych organizmu;
- podniesienie poziomu wewnętrznej energii;
- poczucie głębokiego odprężenia i spokoju umysłu.
Zajęcia prowadzone są w sposób uniwersalny – odnajdą się w nich całkowici nowicjusze jak również osoby aktywnie ćwiczące.
Prowadzący: Michał Czerny
Ogólne treści przedmiotu:
1. Omówienie zasad uczestnictwa i zaliczenia przedmiotu wychowanie fizyczne, przedstawienie zasad BHP i specyfiki zajęć z yogi. Sesja ćwiczeń ogólnorozwojowych sprawdzających umiejętności psychomotoryczne uczestników.
2. Nauka podstawowych pozycji stojących, anatomiczna płaszczyzna strzałkowa. Sesja relaksacyjna.
3. Nauka podstawowych pozycji w anatomicznej płaszczyźnie czołowej. Nauka podstawowych technik oddechowych.
4. Przeprowadzenie sesji wzmacniającej, gorset lędźwiowo-brzuszny oraz mięśnie przykręgosłupowe. Nauka podstawowych technik medytacyjnych.
5. Praca nad ustatycznieniem/mobilnością stawów. Przeprowadzanie sesji pogłębionego relaksu.
6. Wprowadzenie podstawowych pozycji w anatomicznej płaszczyźnie poprzecznej. Udoskonalenie poznanych technik oddechowych.
7. Przygotowanie organizmu do wykonywania pozycji odwróconych: świeca, stanie na głowie, na rękach. Medytacja metodą mindfulness.
8. Średniozaawansowana sesja wzmacniająca z wykorzystaniem pomocy dydaktycznych – pasek, kostka przygotowujące do wykonywania pozycji balansu na rękach.
9. Sesja cardio usprawniająca wydolność oddechową. Trening oddechowy usprawniający krążenie.
10. Chillout yoga – sesja regeneracyjna i odprężająca dla zdrowego kręgosłupa. Relaksacja metodą Jacobsona.
11. Średniozaawansowany trening w pozycjach stojących z akcentem na równowagę i udoskonalenie pracy błędnika. Pogłębiona sesja medytacyjna.
12. Wprowadzenie pozycji siedzących i skłonów w pozycjach siedzących. Trening uważności, skupienia uwagi i koncentracji.
13. Omówienie filozofii yogi i jej pragmatycznego wykorzystania w życiu codziennym. Wykorzystanie poznanych aspektów ćwiczeń w zaawansowanej sekwencji.
14. Nauka stania na głowie, wprowadzenie technik mindfullness w radzeniu sobie ze stresem.
15. Podsumowanie teorii i praktyki yogi – powtórzenie technik pracy z ciałem, oddechem i umysłem – nauka sekwencji do wykonywania w domu.
Przedmiotowe efekty kształcenia:
W zakresie wiedzy studenta:
1. Zna podstawową terminologię używaną w zakresie yogi.
2. Zna podstawowe pozycje ciała, techniki oddechowe i medytacyjne.
3. Rozumie wpływ yogi na utrzymywanie dobrostanu psychofizycznego.
4. Ma świadomość potrzeby ruchu, zdrowego odżywiania i zdrowego trybu życia.
5. Zna zasady asystowania i asekuracji w bardziej zaawansowanych ćwiczeniach.
W zakresie umiejętności studenta:
1. Potrafi zastosować ćwiczenia w pozycjach niskich i wysokich we wszystkich płaszczyznach ruchu.
2. Umie zastosować ćwiczenia oddechowe w radzeniu sobie ze stresem.
3. Umie przeprowadzić indywidualną sesję relaksacyjną i oddechową.
4. Potrafi komunikować się z jednostką lub grupą społeczną za pomocą terminologii używanej na zajęciach yogi.
5. Umie przeprowadzić indywidualną podstawową sesję ćwiczeń yogi.
6. Umie asekurować współćwiczącego w bardziej zaawansowanych ćwiczeniach.
W zakresie kompetencji społecznych studenta:
1. Dba o poziom własnej sprawności fizycznej poprzez wykorzystanie poznanych elementów yogi.
2. Dostrzega pozytywny wpływ ćwiczeń yogi dla prawidłowych relacji interpersonalnych w życiu codziennym (odporność na stres, wytrwałość, samodyscyplina, systematyczność i inne).
3. Współpracuje w parze, stosując metody asekuracji, kształtuje samodyscyplinę i poczucie odpowiedzialności za bezpieczeństwo własne i innych.
4. Kreuje wartości aktywności ruchowej jako formy radzenia sobie ze stresem, rozwiązywania konfliktów, działania w różnych sytuacjach czy wyrażania siebie i emocji oraz w aspekcie przynależności do grupy i odpowiedzialności za sukces lub porażkę.