BADMINTON
Opis zajęć: Zajęcia przeznaczone są dla osób, które chcą nabyć lub poprawić swoje umiejętności techniki i taktyki gry w badmintona, a także poprawić ogólną sprawność i wytrzymałość organizmu. Zajęcia składają się z trzech modułów: rozgrzewki ogólnorozwojowej i specjalistycznej, ćwiczeń taktyczno-technicznych i różnych form gry. Poza możliwością nabycia nowych umiejętności techniki indywidualnej student doskonali poznane formy ruchu, ukierunkowane na dyscyplinę badminton. Poznaje w podstawowym zakresie przepisy gry, a także nabywa umiejętność indywidualnego przygotowania organizmu do wysiłku, oraz zasady współpracy i komunikacji w zespole.
Prowadzący: mgr Tomasz Piasecki, mgr Paweł Wójcik
Ogólne treści przedmiotu:
1. Przedstawienie studentom zasad uczestnictwa i zaliczenia przedmiotu wychowanie fizyczne, omówienie zasad BHP i specyfiki zajęć z badmintona. Zasady gry. Zabawy oswajające i zwinnościowe.
2. Doskonalenie poruszania się po boisku z rakietką i bez. Zatrzymania, zmiany tempa i kierunku, ćwiczenia oswajające. Podstawowe przepisy gry w badmintona.
3. Ćwiczenia ogólnorozwojowe z wykorzystaniem ciężaru własnego ciała. Podstawowe pozycje gry. Gry i zabawy oswajające z rakietką i lotką. Gra uproszczona.
4. Ćwiczenia ogólnorozwojowe z akcentem na mm. nóg. Prawidłowe trzymanie rakietki (chwyt forhendowy i bekhendowy), odbicia lotki z forhendu i bekhendu w miejscu i w ruchu. Gra szkolna.
5. Ćwiczenia wzmacniające mm. Brzucha. Technika zagrywki (serw), forhendowy, bekhendowy, długi, krótki, po prostej, po przekątnej. Gra szkolna.
6. Rozgrzewka ogólnorozwojowa. Nauka gry przy siatce – ćwiczenia w formie zabawowej. Gry i zabawy. Ćwiczenia rozciągające i relaksacyjne.
7. Ćwiczenia kształtujące mm. obręczy górnych. Doskonalenie serwu w grach pojedynczych i podwójnych. Gra szkolna. Ćwiczenia rozciągające.
8. Rozgrzewka z akcentem wzmacniania mm. kręgosłupa. Nauka i doskonalenie uderzeń (clear, skrót, lob, smecz, uderzenie płaskie) po prostej i po przekątnej boiska. Gra uproszczona.
9. Ćwiczenia ogólnorozwojowe z akcentem skocznościowym. Nauka gry z głębi kortu. Gra właściwa. Ćwiczenia rozciągające i relaksacyjne.
10. Ćwiczenia z elementami skoczności. Odbicia sytuacyjne lotki z głębi własnego kortu na tył przeciwnika. Gra szkolna.
11. Ćwiczenia z pokonywaniem ciężaru własnego ciała. Gra deblowa - różnice w ustawieniu, przepisach, współpraca zespołowa. Gra szkolna deblowa.
12. Ćwiczenia wytrzymałościowe. Uderzenie ofensywne - smecz. Gra uproszczona. Ćwiczenia rozciągające.
13. Ćwiczenia ogólnorozwojowe ze współćwiczącym. Mini turniej gier singlowych. Ćwiczenia oddechowe.
14. Rozgrzewka ogólnorozwojowa. Płaskie, szybkie zagranie lotki z półkortu-drajw. Gra właściwa. Punktacja w badmintonie, elementy sędziowania.
15. Rozgrzewka przedmeczowa. Nauka systemu rozgrywek. Turniej gier deblowych.
Przedmiotowe efekty kształcenia:
W zakresie wiedzy studenta:
- Ma podstawową wiedzę z zakresu kultury fizycznej, zdrowia i higieny. terminologię używaną w zakresie treningu koszykówki.
- Zna podstawową terminologię badmintona oraz przepisy gry.
- Zna ćwiczenia rozwijające technikę indywidualną.
- Zna reakcje swojego organizmu na wysiłek fizyczny. Ma świadomość potrzeby ruchu, zdrowego odżywiania i zdrowego trybu.
- Rozumie znaczenie systematycznego uczestnictwa w kulturze fizycznej dla poprawy i/lub utrzymania zdrowia fizycznego i psychicznego, potrafi ocenić (krytycznie) poziom własnej sprawności fizycznej, wie jak uzupełniać wiedzę oraz doskonalić umiejętności i sprawność w ramach szeroko pojętej kultury fizycznej.
W zakresie umiejętności studenta:
- Potrafi dostosować rodzaj i intensywność ćwiczeń do własnych potrzeb w sposób skuteczny i bezpieczny.
- Posiada umiejętności techniczne i ruchowe związane z wykonywaniem ćwiczeń rozwijających technikę gry w badmintona.
- Potrafi dobrać i zastosować ćwiczenia ogólnorozwojowe w celu wzmocnienia wszystkich partii mięśniowych.
- Potrafi komunikować się z jednostką lub grupą społeczną za pomocą terminologii używanej na zajęciach
- Organizuje działania na rzecz czynnego wypoczynku/posiada umiejętność indywidualnego doboru ćwiczeń dla własnych potrzeb z uwzględnieniem właściwej intensywności i objętości.
- Umie ocenić reakcję własnego organizmu na wysiłek fizyczny.
- Rozumie znacznie rozgrzewki przed ćwiczeniami oraz grą w koszykówkę i potrafi ją przeprowadzić w różnych formach.
- Planuje i organizuje działania na rzecz własnego zdrowia, rozwoju i sprawności fizycznej i docenia znaczenie sportu .
- Potrafi przygotować organizm do wysiłku i wykonać prawidłowo podstawowe ćwiczenia fizyczne (ogólnorozwojowe, kształtujące, wzmacniające, rozciągające). Potrafi współpracować w grupie/zespole. Potrafi ocenić rozwój własnej sprawności fizycznej.
W zakresie kompetencji społecznych studenta:
- Dostrzega potrzebę aktywności fizycznej przez całe życie i jej wpływ na prawidłowe funkcjonowanie organizmu.
- Dba o poziom własnej sprawności fizycznej niezbędnej do wykonywania zadań właściwych dla działalności zawodowej związanej z kierunkiem studiów.
- Potrafi wybrać i aktywnie wypoczywać w zespołowych lub indywidualnych formach aktywności fizycznej.
- Dostrzega pozytywny wpływ uprawiania sportu i rekreacji na pożądane cechy osobowości niezbędne w życiu codziennym (odporność na stres, wytrwałość, samodyscyplina, systematyczność i inne).
- Student współpracuje w grupie, stosując zasady „fair play”, kształtuje samodyscyplinę i poczucie odpowiedzialności za bezpieczeństwo własne i innych.
- Kreuje wartości aktywności ruchowej jako formy radzenia sobie ze stresem, rozwiązywania konfliktów, działania w różnych sytuacjach czy wyrażania siebie i emocji, oraz w aspekcie przynależności do grupy i odpowiedzialności za sukces lub porażkę.