TENIS ZIEMNY
Opis zajęć: Zajęcia przeznaczone są dla osób, które chcą nauczyć się gry w tenisa ziemnego od podstaw, a także poprawić swoje umiejętności techniki i taktyki gry, lubią rywalizację i podejmowanie indywidualnych i grupowych wyzwań. Zajęcia składają się z trzech modułów: rozgrzewki, ćwiczeń technicznych, gier i zabaw tenisowych. Poza możliwością nauki i doskonalenia techniki, studenci poznają przepisy gry, a także nabędą umiejętność indywidualnego przygotowania organizmu do wysiłku, oraz zasady współpracy i komunikacji z partnerem i przeciwnikiem.
Prowadzący: mgr Aneta Ławska, mgr Adam Kula
Ogólne treści przedmiotu:
1. Omówienie zasad uczestnictwa i zaliczenia przedmiotu wychowanie fizyczne, przedstawienie zasad BHP i specyfikacji zajęć z tenisa. Ćwiczenia i zabawy z piłką tenisową.
2. Ćwiczenia oswajające z piłką i rakietą, gry i zabawy dla początkujących, poznanie chwytu forhendowego rakiety i zastosowanie go w ćwiczeniach i zabawach tenisowych.
3. Ćwiczenia oswajające z piłką i rakietą, gry i zabawy dla początkujących, poznanie chwytu bekhendowego rakiety. Zastosowanie poznanych chwytów w ćwiczeniach i zabawach tenisowych.
4. Ćwiczenia ogólnorozwojowe z naciskiem na koordynację. Omówienie i nauka forhendu. Ćwiczenia nauki forhendu. Zabawy tenisowe z zastosowaniem elementów techniki forhendu.
5. Przypomnienie techniki forhendu i doskonalenie poprzez indywidulane i grupowe ćwiczenia na korcie z zastosowaniem piłek szkoleniowych o parametrach dostosowanych do osób początkujących.
6. Ćwiczenia ogólnorozwojowe z naciskiem na koordynację. Omówienie i nauka bekhendu. Ćwiczenia nauki bekhendu. Zabawy tenisowe z zastosowaniem elementów techniki bekhendu.
7. Nauka poruszania się po korcie krokiem tenisowym. Doskonalenie techniki forhendu i bekhendu oraz poruszania się odpowiednim krokiem tenisowym. Gry i zabawy z zastosowaniem prawidłowego poruszania się po korcie.
8. Ćwiczenia ogólnorozwojowe z naciskiem na szybkość. Doskonalenie uderzeń z forhendu i bekhendu w mini grach szkolnych w parach z zastosowaniem odpowiednich piłek szkoleniowych.
9. Rozgrzewka tenisowa z wykorzystaniem rakiet i piłek tenisowych. Ćwiczenia doskonalące grę z forhendu i bekhendu z głębi kortu z zastosowaniem normalnej piłki tenisowej. Gry i zabawy tenisowe indywidualne oraz grupowe.
10. Ćwiczenia ogólnorozwojowe z naciskiem na gibkość. Omówienie i nauka techniki smecza. Ćwiczenia przygotowujące do zastosowania smecza podczas gry. Gry i zabawy tenisowe z zastosowaniem smecza.
11. Doskonalenie uderzeń z głębi kortu z zastosowanie uderzeń podstawowych. Nauka podrzutu do serwisu i ćwiczenia doskonalące podrzut.
12. Omówienie i nauka techniki serwisu. Ćwiczenia doskonalące technikę serwisu. Ćwiczenia doskonalące podrzut do serwisu. Samodzielne ćwiczenie serwisu. Gra singlowa.
13. Rozgrzewka ogólnorozwojowa z naciskiem na wytrzymałość. Zapoznanie z podstawowymi przepisami gry singlowej w tenisa oraz zastosowanie ich podczas gier szkolnych.
14. Omówienie zasad gry deblowej i zastosowanie w grach i zabawach tenisowych.
15. Indywidualna rozgrzewka tenisowa. Gry singlowe i deblowe, nuka i doskonalenie sędziowania.
Przedmiotowe efekty kształcenia:
W zakresie wiedzy studenta:
1. Zna podstawową terminologię używaną w zakresie nauki gry w tenisa.
2. Zna podstawowe przepisy gry pojedynczej i deblowej w tenisa..
3. Zna ćwiczenia doskonalące podstawowe uderzenia z głębi kortu oraz serwis.
4. Umie ocenić reakcje własnego organizmu na wysiłek fizyczny..
5. Rozumie znaczenie rozgrzewki ogólnorozwojowej oraz tenisowej i potrafi ja przeprowadzić w różnych formach.
6. Zna podstawową taktykę gry pojedynczej i gry deblowej.
W zakresie umiejętności studenta:
1. Potrafi zastosować ćwiczenia techniki indywidualnej uderzeń podstawowych forhendu i bekhendu oraz smecza i serwisu.
2. Posiada umiejętności techniczne i ruchowe związane z wykonywaniem ćwiczeń rozwijających technikę gry w tenisa ziemnego.
3. Potrafi dobrać i zastosować ćwiczenia ogólnorozwojowe w celu wzmocnienia wszystkich partii mięśniowych.
4. Umie ocenić reakcję własnego organizmu na wysiłek fizyczny.
5. Jest świadomym uczestnikiem różnych form aktywności fizycznej i docenia znaczenie sportu w aspekcie prozdrowotnym, wychowawczym, społecznym i edukacyjnym, jak i aktywności przez całe życie, funkcjonuje jako krytyczny konsument (odbiorca) sportu oraz racjonalnie kieruje własnym rozwojem w tej dziedzinie.
6. Potrafi przygotować organizm do wysiłku i wykonać prawidłowo podstawowe ćwiczenia fizyczne ogólnorozwojowe poszczególnych partii ciała.
W zakresie kompetencji społecznych studenta:
1. Rozumie potrzebę aktywności fizycznej przez całe życie i wpływ ćwiczeń na organizm.
2. Dba o poziom własnej sprawności fizycznej niezbędnej do wykonywania zadań właściwych dla działalności zawodowej związanej z kierunkiem studiów.
3. Potrafi wybrać i aktywnie wypoczywać przy udziale zespołowych lub indywidualnych form aktywności fizycznych.
4. Dostrzega pozytywny wpływ uprawiania tenisa na pożądane cechy osobowości niezbędne w życiu codziennym (odporność na stres, wytrwałość, samodyscyplina, systematyczność i inne).
5. Współpracuje w parze i grupie, stosując zasady „fair play”, kształtuje samodyscyplinę i poczucie odpowiedzialności za bezpieczeństwo własne i innych.
6. Kreuje wartości aktywności ruchowej jako formy radzenia sobie ze stresem, rozwiązywania konfliktów, działania w różnych sytuacjach, czy wyrażania siebie i emocji, oraz w aspekcie przynależności do grupy i odpowiedzialności za sukces lub porażkę.